torstai 19. heinäkuuta 2012

Irtohypytystä

Oho teitä lukijoita on ilmestynyt paljon lisää. Kiitos kaikille, jotka jaksavat lukea minun sepustuksia :D Muistutan kaikkia vielä arvonnasta, kaikki mukaan osallistumaan! On ollut kiva saada teiltä lukijoilta palautetta ja ainakin ulkoasu pitäisi lähiaikoina vaihtaa kesäisempään. Niin ja käykäähän osallistumassa myös Arvontaan Essin blogissa :)

Maanantaina tein palauttavan treenin kisojen jäljiltä. Lupu oli sikakiva ratsastaa ja hakeutui vähän korkeampaan muotoonkin. Laukassa hevonen laukkasi mukavan pyöreänä ja oli pehmeä suustaan. Välillä painoi liikaa kuolaimelle, mutta muuten ei ollut ongelmia. Tein vain ihan perus juttuja, väistöjä ja ympyröillä taivutteluja. Laukassa menin muutaman puominkin yli. Lopuksi Lupusta lähti todella kivaa ravia ja annoin hevosen venyttää kaulaansa eteenalas.


Tiistaina Lupu sai vaparin ja itse lähdin Päivin kanssa katsomaan pitkästä aikaa entistä poniani. Danin olinkin viimeksi nähnyt joulukuussa, joten oli todella kiva nähdä ponia. Olen kuitenkin seurannut Danin nykyisen omistajan, Sirkun blogia aktiivisesti, joten tiedän aika hyvin mitä ponille kuuluu. :) Siellähän se olla möllötti tyytyväisen näköisenä.

Dani ja sen uusi morsmaikku <3

Keskiviikkona ratsastin jälleen kentällä koulua. Aluksi meillä oli kokeilussa Belham-kuolain, mutta heti jo ensimmäisten raviaskelten jälkeen kävin vaihtamassa takaisin varsiniveleen. Lupulle belhamit oli aivan liian kova kuolain ja heppahan ei suostunut liikkumaan edes eteenpäin. Pääsin sitten lopulta jatkamaan työskentelyä ja tietenkin Lupu alkoi vastustelemaan myös varsiniveltä. Tosin se suostuu liikkumaan eteenpäin, mutta suu on rauhaton, enkä saa silloin  kunnollista tuntumaa suuhun. Itse meinasin jo lyödä hanskat tiskiin, kun ei vain sujunut. Onneksi kuitenkin sain tilanteen haltuun ja jatkoin työskentelyä ja tadaa hevonen olikin kiva ratsastaa. Taas Lupu meinasi vähän painaa kuolaimelle muttei sen kummempaa (:

Tänään irtohypytettiin Lupua. Emme ole sitä koskaan aikaisemmin hypytetty irtona, joten mietimme mitenköhän Lupu siihen reagoi. Aluksi juoksutin Lupua liinassa alkulämmittelyksi. Olimme rakentaneet pienen kujan, jonka päässä oli okseri. Lähes kaikki tolpat ovat kentällä, joten enempää esteitä emme voineet tehdä. Ensin este oli n.80cm korkuinen ja Lupu hyppäsi sen aivan innoissaan. Esteen jälkeen meillä oli vaikeuksia saada hevonen kiinni, kun se veteli pukkilaukkaa ympäri maneesia. Lopulta haimme kauhallisen prixiä, niin antoihan se kiinni ;) Esteen noustessa 120cm:stä eteenpäin Lupu ei enää hypännytkään niin innokkaasti, vaan hyppäsi esteet lähestulkoon paikaltaan. Koitimme saada parempaa hyppyä, mutta Lupu rupesi hankalaksi, eikä suostunut hyppäämään ollenkaan estettä. Ilmeisesti huomasi, ettei sitä ole pakko hypätä ja alkoi pelleilemään. Tai sitten alkoi hevosen rohkeus pettämään. Jotkut hevosethan eivät uskalla hypätä isompia esteitä ilman ratsastajaa. Ratsastajan kanssa ei ole ollut kuitenkaan mitään ongelmaa. Madalsimme estettä ja Lupu hyppäsi lopulta ihan ok hypyn ja lopetimme siihen. Saipahan poika kokeilla kerrankin jotain uutta! :)





Kävin vielä pikaisesti ratsastamassa Katjalla ilman satulaa. Poni oli tosi kiva ratsastaa! Aluksi
vastusteli vähän kuolainta, eikä liikkunut oikein eteenpäin. Innostuin menemään laukassa ensin puomeja ja poni hyppäsi joka kerta kauhealla loikalla niiden yli. Olin ihan ihmeissään, että mitä tuo poni oikein meinaa ja tulin puomeja sitten ensin käynnissä. Lopulta pääsimme puomejen yli ilman jumbo loikkaa ja päätin hypätä paria ristikkoa. Siitähän poni vasta syttyi ja kaahasi täysiä esteitä kohti :D Itse en voinut muuta kuin nauraa ja yritin jotenkuten kiikkua ponin kyydissä. Sain ponin kuitenkin rauhoitettua ja harjoittelin esteillä mini käännöksiä, mitkä ponilta hoituukin helposti. Loppuravit meni sitten reippaissa merkeissä, kun Katja ei millään olisi malttanut mennä hitaammin. En oikeasti voi uskoa, että noin pieni poni pääsee niinkin kovaa, ettei hevosetkaan pysy perässä!

<3
Huomenna olisi tarkoitus mennä pitkästä aikaa maastoon, jos vain sää sallii. Ei meitä pieni vesisade haittaa, mutta kaatosade kylläkin. :D Lauantaina ratsastan Katjalla ja Essin kanssa ollaan suunniteltu menevämme uittamaan hevosia. Lupu pääsee silloin pitkästä aikaa kävelykoneeseen, kun en olekkaan sitä vähään aikaan käyttänyt.

keskiviikko 18. heinäkuuta 2012

Päivä 5 - Saavutuksia

Hmm mitä olen saavuttanut ratsastuksessa? Tästä on hieman hankala saada mitään järkevää tekstiä aikaiseksi, mutta katsotaan nyt!


 "Suurin" saavutus kilpailuissa taitaa olla viime vuoden P-SM kilpailuissa Ponien mestaruuden ja nuorten hevosten mestaruuden voitto. Voi että sitä päivää, silloin oli kyllä hymy korvissa! En olisi uskonut voittavani mestaruutta. Eteenkin Danin kanssa mestaruuden voittaminen tuntui kunnon työvoitolta!



Toinen saavutus oli kun pääsin edustamaan Pohjois-Suomea ponijoukkueeseen Tampereelle. Oli hienoa päästä kilpailemaan Etelä-Suomeen ja vieläpä joukkueeseen. En ole koskaan aikaisemmin kuulunut ratsastuksessa mihinkään joukkueeseen, joten olihan se ihan omanlainen kokemus. Joukkuekilpailussa on kuitenkin ihan erinlainen yhteishenki ja tunnelma.

Tampereella

Pidän myöskin sitä saavutuksena, että olen päässyt kilpailemaan 120cm luokissa kansallisella tasolla. En olisi pari vuotta sitten voinut kuvitellakkaan, että joku päivä sillä tasolla kilpailisin. Vielä muutama kuukausi sitten 120cm esteet näyttivät hirveän isoilta. Ja jos mennään kaksi vuotta taakse päin, niin kilpailin vielä  Katjalla 40-70cm luokissa.


Tämä kuva otettu kaksi vuotta sitten heinäkuussa. Hurjia esteitä!

Pieniä mutta tärkeitä saavutuksia on myös, että Lupun ratsastettavuutta olen saanut paljon eteenpäin viime vuodesta. Hyvät valmentajat ja ahkera treenaus tuottavat tulosta! Myöskin tärkeänä saavutuksena pidän sitä, että sain ns. "ongelmaponista" tehtyä hienon opetusmestarin :) Danista siis puhun ja ne jotka ovat pitempään olleet minun kanssa tekemisissä, niin tietävät, ettei poni aina ole helpoimmasta päästä ollut! Aina se on ollut kiltti kuin mikä ja niin edespäin, mutta ratsastus eteenkin laukannostot ja (kilpaileminen) oli hankalaa. Poni osasi testata minkä kerkesi ja yksinkertaisesti sitä ei saanut aina laukkaamaan ilman hirvittävää pukkirodeota. Kipeä poni ei ollut, mutta kuriton kylläkin. Laukannostot pikku hiljaa alkoivat sujua, eikä lopulta enään ollut mitään ongelmaa. Vaikeasta ponista, joka kielsi aina pihalle, kun ei suostunut liikkumaan ensimmäisen esteen jälkeen eteenpäin tuli lopulta hieno kisaponi. :)


Danin mielipide laukannostosta



wihii!


Onhan näitä varmasti muitakin, muttei nyt vaan tule mieleen. :D Toivottavasti saatte sekavasta tekstistä jotakin selvää..

tiistai 17. heinäkuuta 2012

Esimakua Kemiön kisoista

Tässä muutama kuva Kemiön kisoista. Lisää on tulossa vielä paljonkin, kunhan saan kuvat tilattua :)

Perjantai 120cm



Kemiö speed derby 120cm


maanantai 16. heinäkuuta 2012

Kemiö 13-15.7

Kemiöstä ollaan vihdoinkin kotiuduttu. Tuntuu siltä, etten ole kirjoittanut tänne pitkään aikaan ja alkoi jo kirjoitusriippuvuus iskeä :D Monipuolinen kisareissu tuli tehtyä ja pääsimme hyppäämään nurmella, kokeilemaan derbyesteitä ja tutustumaan isojen kisojen makuun. Ainakin hauska reissu oli, jos ei muuta..

Hyppykuvia kisoista tulee myöhemmin, kunhan saan niitä tilattua! Netissä niitä selaillessa jotkut kuvat oman istuntani osalta näyttivät ihan jäätäviltä...

 
Lupun ja Affen hääkuvia :) Otettiin ponskeista tänään kuvia voittoloimet päällä. Katja sai toimia morsiusneitona ;)




Hääkakku

Torstaina saavuimme ensimmäisten joukossa kisapaikalle. Saimme vähän huonosti neuvoja, että mihin parkkeeramme auton ja missä saa käydä ratsastamassa jne. Järjestäjiltä olisimme siis toivoneet enemmän ohjeita, mutta muuten oli oikein hyvin järjestetyt kisat. Hokkien laitossa oli vähän ongelmia, kun reijissä oli hiekkaa. Onneksi saimme apua ystävälliseltä mieheltä, joka aukaisi reijät. Ratsastaessa Lupu oli ihan hyvä alkuvastustelujen jälkeen. Ratsastuksen jälkeen laitoimme kaikki tavarat valmiiksi huomisia kisoja varten ja yövyimme jälleen pakettiautossa jaba-alueella. Kisakenttä näytti ihanan isolta ja paikka vaikutti siistiltä :)

luxus majoitus ;)


Perjantaina starttasin ensimmäisessä luokassa 110cm, heti alkupäässä. Rata oli todella helpon näköinen ja arvostelu oli A.1.0 eli kaikki puhtaan radan saaneet saavat ruusukkeen. Yöllä oli satanut, joten nurmikenttä oli liukas. Verkassa Lupulla luisti vähän takajalat alta ja meillä oli joka jalassa vain kaksi hokkia. Rata oli hirveää nypläystä! Säädin käsillä kokoajan aivan liikaa ja ponnistuspaikat tulivat liian lähelle. Lopulta sitten tuli yksi puomi alas ja siitä saan syyttää vain itseäni. Puhtaita ratoja ei tullut montaa ja olin vähän yllättynyt, koska rata oli todella yksinkertainen.






Seuraava luokka 120cm näytti myös aika helpolta. Verkassa ja radalla muistin olla säätämättä kädellä ja menikin paljon paremmin. Rata sujui ihan hyvin, lukuunottamatta sarjaa, jonka tulimme yhden laukan sijasta kahdella laukalla. Myöskin olisi saanut olla hitusen reippaampi tempo ja lyhyemmät tiet, joten siitä seurasi perusradalta yksi yliaikavirhe. Aikaraja oli tiukka ja todella moni sai aikavirheitä. Olin kuitenkin ensimmäinen ei sijoittunut.




Lauantaina olin ilmoittanut itseni Kemiö speed derbyyn 120cm. Ilmottautuessani oletin, että rataan kuuluu tyyliin vain banketti ja joku kuivahauta. Noh rataan kuuluikin banketti, kuivahauta, kummun päällä hypättävä este,vesihauta, kolmoissarja jne... Lähdin ihan luokan loppupäässä ja nollaratoja oli tullut vain pari. Rata oli todella haastava ja tiesin, ettemme varmasti pääse maaliin puhtaasti. Verkassa Lupu hyppäsi kylläkin superhyvin!

Rata alkoi ihan lupaavasti, kunnes tuli kahdenlaukansarja, jonka a-osana oli iso ja leveä okseri ja b-osassa esteen edessä oli leveä kuivahauta. Sarjaväli oli aika pitkä, joten piti tulla sarjalle sujuvasti sisään. En sitten oikein tiedä mitä tapahtui, mutta hevosen kielsi a-osalle ja romutimme koko esteen. Pääsimme sitten lopulta sarjan puhtaasti ja seuraavana oli vuorossa vesihauta tai vaihtoehtoisesti iso, leveä okseri ylämäkeen, jonka alla oli vesimatto. Jos tämän esteen olisi hyppännyt, niin olisi joutunut tekemään ylimääräisen lenkin, josta vastaavasti olisi tullut ylimääräisiä sekunteja. Päätin kokeilla vesihautaa, joka oli ehkäpä tyhmää, koska sitä hevoselle näyttäessä jo Lupu kyttäsi sitä aikalailla. No eihän se siitä ylitse mennyt, varsinkaan kun en itsekkään kunnolla ollut menossa mukana ja en laukannut edes tarpeeksi eteenpäin. Siitä seurauksena tuli sitten meidän ensimmäinen hylätty suoritus ja kyllä harmitti!!! Koskaan aikaisemmin meitä ei ole siis hylätty ja radan jälkeen oli todella huonolla tuulella. Ihan oma vikani, kun olin ilmoittautunut niin vaikeaan luokkaan. Emme olleet selvästikkään tarpeeksi valmiita sille radalle. Asiaa hieman lohduttaa se, että luokassa oli n.100 lähtöä ja puolet niistä oli hylättyjä ja vain kuusi ratsukkoa teki puhtaan suorituksen!





Sunnuntaina vaihdoin 120cm luokan 110cm estechampion luokkaan, jotta saisimme varmemmin puhtaan radan ja pääsisimme lähtemään hyvillä mielin kotia kohti. Luokkavalinta osoittautui erittäin hyväksi ja verkassa Lupu tuntui sika hyvältä! Rata oli jälleen helpon näköinen ja pääsimme maaliin puhtaasti ja hyvällä ajallakin. Alkurata sujui ihan hyvin, viidennelle esteelle tuli todella huono hyppy ja hevonen pelasti täysin. Hyppäsimme esteen lähestulkoon paikaltaan. Siinä rytäkässä kypäräni meni silmille, enkä nähnyt loppuradasta enään kunnolla eteeni. Seuraavat kaksi estettä oli myös kamalaa säätöä, mutta loppurata meni taas mallikkaasti. Loppujenlopuksi aikamme riitti luokan voittoon! Tuntuihan se hienolta voittaa ensimmäisissä isommissa kisoissa luokka, jossa oli 83 lähtöä! Saimme hienon palkintoloimen, jossa lukee estechampion 2012. Myöskin voitin hopeisen kaulakorun, todella ison ruusukkeen ja 200euroa. Tosin rahat menivät bensamaksuihin :D






















Pääsimme lähtemään 10h kotimatkalle lopulta hyvillä mielin. :) Ja muuten, kisojen aikana suunnittelimme ihan tosissamme muuttavan Etelä-Suomeen. Kaikki kisat olisivat lähempänä ja  myöskin paljon paremmat treenaus mahdollisuudetkin. Ihan hullua lähteä ajamaan täältä Oulusta 10 tunnin ajomatkoja.. Eteenkin kun kaikki sarjakilpailut ovat etelässä. Täällä pohjoisessa ei vain ole pahemmin isoja kisoja. Tätä olemme aikaisemminkin miettineet, mutta nyt vasta oikeasti ihan kunnolla. Mutta mitään siis ei ole vielä päätetty :)

Seuraavat kisat onkin sitten kahden viikon päästä Rovaniemellä. Tämän viikon heppa saa ottaa vähän rennommin ja treeneihin mennään vasta ensi maanantaina.

Heti kun tuli takas Ouluun, niin ötököitä oli 100000x enempi. Lupua ärsytti!

perjantai 13. heinäkuuta 2012

Päivä 4 - Unelmahevoseni

Laitoin tämän postauksen ajastukseen (tein postauksen jo keskiviikkona), niin saa nähdä toimiiko. Ajastuksen laitoin, jotta postaustahti pysyisin suhteellisen tasaisena :)

Tästäkin aiheesta olen aika hyvin kirtoittanut haasteissa, mutta kirjoitanpa nyt uudelleen vähän kattavammin.

Olen aina haaveillut valkoisesta hevosesta. Valkoinen hevonen näyttää niin upealta silloin kuin se oikeasti on valkoinen, mutta se onkin haastava pitää valkoisena :D Ehkä vielä joskus saan kimon hevosen. Hevosella pitäisi olla harmaa turpa ja voisi olla myöskin harmaankimo. Itse en niin paljoa tykkää vaaleaturpaisista kimoista ja joilla on silmänympäryksetkin vaaleanpunaisiet.




Hevosen täytyisi olla kiltti käsitellessä, olen nimittäin vähän kyllästynyt Lupun huonoihin käytöstapoihin, mutta onpahan vähän lisähaastetta :) Yleensähän hyvät kilpahevoset suurinmmaksi osaksi on vähän haastavia luonteeltaan. Hevonen olisi helppo käsitellessä joka tilanteessa. Kaikki hoitotoimet sujuisivat ongelmitta ja hevonen olisi helppo lastata. Myöskin unelmahevoseni täytyisi olla vaihteeksi säpäkkä ratsastaessa. Lupu ei ole säpäkkä, sen laukka on enemmänkin matkaavoittavaa ja keinuvaa. Haluaisin säpäkän hevosen, joka kääntyy esteradalla mistä vain. Hevonen olisi aikalailla Lupun korkuinen eli iso, muttei vähän matalampi hevonen haittaisi.



Kaikista tärkein asia on hevosen kapasiteetti ja se, että hevonen tuntuu juuri siltä oikealta ratsastaessa. Lupu on muuten minun unelmienihevonen, se hyppää todella hyvin, muttta se ei ole kimo eikä kovin helppo käsitellessä. Hevosen tulisi siis hypätä todella hyvin ja kapasiteettia pitäisi riittää estepuolella 150-160cm luokkiin.  Hevosen tulisi olla varma hyppääjä, eikä mikään kyttäilijä. Ei tietenkään mitään täyttä automaattia, koska se kävisi jo tylsäksi, koska olen tottunut ratsastamaan vähän hankalempiakin tapauksia. Ehdottomasti myöskin hevonen omaisi hienot liikkeet ja toimisi hyvin myös kouluratsastuksessa. Hevonen saisi olla ratsastaessa hieman kuuma, mutta pysyisi kuitenkin käsissä, eikä kaahottaisi vaan menemään. Maastovarma tottakai ja maastoesteetkin sujuisivat hepalta. Myöskin hevosen tulisi tykätä uimisesta ;)




Jos joku löytää tälläisen hevosen, niin kertokaa ihmeessä! :D Tuskimpa tällaista täydellistä hevosta mistään löytyy, mutta ainakin sinnepäin. Sen olen päättänyt, että joskus hankin valkoisesn hevosen. :) Valkoinen, kiltti, säpäkkä ja kapasiteetikas hevonen voisi löytyäkkin.

Seuraavan kerran saatte postauksen vasta maanantaina tai tiistaina, kun tulemme kisoista :)

keskiviikko 11. heinäkuuta 2012

Tiedote!!

Kohta ollaan 5h ajomatkan jälkeen perillä Korpilahdella ja yövymme siellä. Aamulla sitten matkaamme kohti Kemiötä vielä ainakin 6h.

Jos jotakin kiinnostaa, niin Kemiön kisoja voi seurata livenä netin kautta hevosia.com sivustolta :) Meidätkin voi ruudun takaa bongata!

Myöskin selvennystä vielä arvontaan: arvonnassa on mukana vain, jos on kommentoinut postaukseen mikä blogissani on hyvää ja mikä huonoa! Pelkkä ilmoitus arvonnassa mukana olemisesta ei riitä. Lukekaa siis tarkkaa arvonnan ohjeet! Kiitos ;)

Arvonta!

Nyt viimeisn sain aikaiseksi järjestää arvonnan blogissani! Tämä piti tehdä silloin, kuin 50 lukijan raja meni täyteen, mutta nyt teitä on jo huimat 64 rekisteröitynyttä lukijaa. Kiitos kaikille, jotka jaksavat lueskella meidän kuulumisia! Varsinkin suuret kiitokset niille, jotka ovat aktivisesti kommentoineet teksteihini! Positiivisia kommentteja on aina mukava lukea :)

Eli arvonnan säännöt ovat seuraavat:

- Arvontaan saa osallistua vain rekisteröityneet lukijat. Ethän rekisteröidy lukijaksi vain arvonnan ajaksi, kiitos!

- Yhen arvan saa, jos on rekisteröitynyt lukija (tarkistan asian arvonnan päätyttyä) ja kommentoi tähän postaukseen mikä blogissani on hyvää ja mikä huonoa. Myöskin ilmoittaa kommenttiin, että osallistuu yhdellä tai kahdella arvalla.

- Toisen arvan saa,jos edellisen kohdan lisäksi ilmoittaa omassa blogissaan tästä arvonnasta. Kommenttiin pitää myös linkittää blogisi osoite ja mielellään linkitys siitä postauksesta, missä olet tästä arvonnasta kertonut. Ilmoita myös kommentissa, että osallistut kahdella arvalla!

- Arvonta päättyy 25.7 eli aikaa on kaksi viikkoa osallistua. Arvonnan aikaa voidaan tarvittaessa jatkaa, jos osallistujia on liian vähän. Kaikki vain rohkeasti mukaan arvontaan! :)

- Arvonnan voittaja saa valita jomman kumman vaihtoehdon omakseen. Lähetän sen postimaksuineen mahdollisimman pian arvonnan päätyttyä :)

Vaihtoehto yksi:

- Hevoselle kiillotus/viimeistelyhanska.  Kerää pölyä, likaa ja irtokarvoja kiillottaen samalla hevosen karvapeitettä. Kaksi väri vaihtoehtoa ruskea tai luonnonvalkoinen.


Vaihtoehto kaksi:

- Ratsastajalle kouluraippa, jonka kädensijassa on hieno blingbling koriste. Nahkainen kädensija. Kaksi eri koko vaihtoehtoa 100cm ja 110cm. Väreinä musta tai violetti.